تهران - کیلومتر 14 جاده قدیم کرج - جاده شهریار- بعد از کارخانه جات ایران یاسا - ابتدای شهرک سعید آباد مجتمع صنعتی گلگون - خیابان دوم جنوبی پلاک 5

021-65610906

09122758394

انواع فنر خودرو


انواع فنر خودرو در صنعت خودرو سازی

انواع فنر خودرو یکی از مهم ترین اجزای یک ماشین هستند. این نوع فنر طوری عمل می کند که حرکت های تند ماشین و پستی و بلندی های سطح خیابان را احساس نکنید.

به طور کلی فنر ها یکی از مهم ترین قطعاتی هستند که در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند. این فنر می تواند از اصطکاک لاستیک با جاده تا حد امکان جلوگیری کند.

به طور کلی وقتی یک خودرو در طول جاده حرکت می کند، در اثر رانده شدن روی دست انداز ها و ناهمواری های جاده، ارتعاشاتی به اجزای مختلف ماشین وارد می شود. در طولانی مدت این حرکت و ارتعاشات می تواند باعث استهلاک و آسیب به ماشین و قطعات آن شود.

یک فنر می تواند همه این ارتعاشات را خنثی کند و به نوعی همچون ضربه گیر عمل کند. علاوه بر همه این نکات آرامش خاطر سرنشینان یک خودرو از اهمیت بالایی برخودار است که با استفاده از فنر از تکان خودرن های پی در پی خبری نخواهد بود.

این فنر همچون یک قطعه انعطاف پذیر بین چرخ و خودرو قرار می گیرد و اجازه انتقال ضربه و ارتعاشات متعدد را نمی دهد. در این مقاله قصد داریم درباره انواع فنر خودرو، کاربرد انواع فنر خودرو، نقش فنر خودرو در سیستم تعلیق آن، دلیل اهمیت سیستم تعلیق خوردو، نرخ فنر خودرو و دلیل اهمیت آن صحبت کنیم.


انواع فنر خودرو

فنر ها در بسیاری از فناوری و صنایع اطراف ما وجود دارند. وسایل نقلیه یکی از کاربرد هایی است که برای حمل و نقل روزانه از یک فنر استفاده می کنند. با این حال کاربرد انواع فنر خودرو در طول سالیان زیاد استفاده از آن ها، تغییر پیدا کرده است. در ادامه می توانید نگاهی عمیق تر به انواع فنر در خودرو بیندازید.


فنر ورقه ای

فنر ورقه ای برای سالیان زیادی است که در فنر خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. این فنر ها معمولا در وسایل نقلیه ای که بار های سنگین حمل می کند، مناسب هستند.

فنر ورقه ای می تواند امکان سواری نرم تر را برای سرنشینان فراهم کند. این فنر هنوز هم در تعداد محدودی از ماشین هایی مثل کامیون و فنر یافت می شود. با این حال امروزه فنر ورقه ای جای خود را به اجزا و قطعاتی داده است که با دوام تر و کارآمد تر هستند.


فنر پیچشی

امروزه از فنر پیچشی در سیستم تعلیق وسایل نقلیه استفاده می شود. این فنر به تحمل وزن سنگین خودرو کمک می کند. با استفاده از آن، خودرو حتی در شرایط بسیار سخت رانندگی ثابت باقی می ماند.

فنر پیچشی معمولا برای سیستم تعلیق خودرو بسیار کاربردی است؛ زیرا می تواند انرژی مکانیکی را در خود ذخیره سازی و سپس آزاد کند. وقتی وسیله نقلیه شما از روی یک چاله یا دست انداز عبور می کند، فنر مارپیچ با فشرده شدن، ضرب دست انداز را می گیرد.

در ادامه وقتی جاده دوباره هموار شود، فنر به حالت اولیه خود باز می گردد. با توجه به اینکه فنر پیچشی برای جذب ضربه ساخته شده است، دوام و استحکام بالایی دارد.

برای ساخت فنر پیچشی انواع فنر خودرو از پوشش وینیل استفاده می شود تا در برابر خورندگی مقاومت کافی را داشته باشد. فنر پیچشی از نظر ارتفاع قابل تنظیم است. این فنر فضای بسیار کمی اشغال می کند و به صورت عمودی یا افقی در ماشین قابل نصب است.


فنر کویل اور

پیشرفته ترین انواع فنر خودرو در سیستم تعلیق آن ها، کویل اور است. این فنر در پیشرفته ترین و جدید ترین ماشین های امروزی استفاده می شود. با وجود فنر کویل اور تردد با ماشین در نرم ترین حالت ممکن انجام می شود. فنر های پیچشی را در جلو و عقب خودرو می توانید پیدا کنید.

علاوه بر همه فنر هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، فنر بادی هم در ماشین های مدرن تر مثل بنز استفاده می شود. این فنر وظیفه فنر و کمک فنر را انجام می دهد و با برق کار می کند.

برخی از این فنر ها مدار بسته هستند و برخی دیگر مدار باز نام دارند. در فنر بادی در سرعت های پایین که ارتفاع بدنه بالاست، به صورت خودکار ارتفاع بدنه کم می شود. این نکته باعث کاهش مصرف سوخت و پایداری هر چه بیشتر خودرو می شود.